Օմանի արտգործնախարարը հայտարարել է, որ Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլը տեղի կունենա հաջորդ ուրբաթ՝ Իտալիայի մայրաքաղաք Հռոմում։ Իրանի և ԱՄՆ-ի պատվիրակությունները Թեհրանի միջուկային ծրագրի և ԱՄՆ-ի պատժամիջոցների վերացման վերաբերյալ չորս փուլ են անցկացրել Օմանի մայրաքաղաք Մասկատում և Իտալիայի մայրաքաղաք Հռոմում։ Բացի այդ, Իրանը, Ֆրանսիան, Գերմանիան և Մեծ Բրիտանիան ուրբաթ բարձր մակարդակի հանդիպում են անցկացրել Ստամբուլում։               
 

«ՄԻՋԻՆ ԱՐԵՎԵԼՔՈՒՄ ՔՐԻՍՏՈՆԵԱԿԱՆ ՆԵՐԿԱՅՈՒԹՅՈՒՆԸ ԱՐՄԱՏԱՊԵՍ ՎԵՐԱՑՆԵԼՈՒ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ԵՆ ՎԱՐՈՒՄ ԱՐԵՎՄՈՒՏՔՆ ՈՒ ԻՍՐԱՅԵԼԸ»

«ՄԻՋԻՆ ԱՐԵՎԵԼՔՈՒՄ ՔՐԻՍՏՈՆԵԱԿԱՆ ՆԵՐԿԱՅՈՒԹՅՈՒՆԸ ԱՐՄԱՏԱՊԵՍ ՎԵՐԱՑՆԵԼՈՒ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ԵՆ ՎԱՐՈՒՄ ԱՐԵՎՄՈՒՏՔՆ ՈՒ ԻՍՐԱՅԵԼԸ»
28.02.2012 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է «Ազգ» օրաթերթի գլխավոր խմբագիր ՀԱԿՈԲ ԱՎԵՏԻՔՅԱՆԸ
-Ի՞նչ կա արևելյան կողմն աշխարհի:
-Ասված է` «Արևելյան կողմն աշխարհի խաղաղություն թող ըլլա»...
-Բայց կա՞:
-Արևելյան կողմն աշխարհի բազում փոփոխություններ են կատարվել: Նախ` զգալիորեն ավելացել է բնակչության թիվը, օրինակ` Սիրիայում 28 միլիոն մարդ է ապրում: Բացի այդ ասպարեզ է եկել երիտասարդությունն իր իրավացի պահանջներով: Օրինակ` Եգիպտոսում կատարվածը երիտասարդության հեղաշրջում էր, բայց ինչպես միշտ` բոլոր հեղափոխություններից օգտվողներն ուրիշներն են լինում:
-Հեղափոխությունը խժռում է իր զավակների՞ն:
-Խժռել ու խժռում է: Միշտ օգտվում են ուրիշները, Եգիպտոսի պարագայում` մոլեռանդ մահմեդականները, որ ավելի կազմակերպված են, կա նաև դրսի օժանդակությունը: Մահմեդական աշխարհում երկու բևեռ կա. մեկը Սաուդյան Արաբիան է, մյուսը` Իրանը, և նրանք միմյանց հետ սուր մրցակցության մեջ են: Առայժմ Արևմուտքի օժանդակությամբ Սաուդյան Արաբիան է հաղթողը: Բուն իրականության համապատկերում հեգնանք են դառնում Արևմուտքի հայտարարությունները, որ արաբական հեղափոխությունները հանուն ժողովրդավարության են: Ի՞նչ դեմոկրատիա թագավորական դինաստիայի իշխանության երկրում, այն էլ` ոչ սահմանադրական: Շարիաթի օրենքները մինչև հիմա էլ գողին պատժում են ձեռքը կտրելով: Հայաստանի անվտանգության, շահերի պաշտպանության տեսակետից, բնականաբար, մեզ համար նախընտրելի է կայունությունը: Մանավանդ եթե մոտիկ հարևան` Իրանն են ներառում իրենց շրջագծում` վարելով Իրանը թուլացնելու հետևողական քաղաքականություն, որի հետևանքներից մեկը Սիրիան ծնկի բերելու քայլերն են: Ոմանք ասում են, որ սա մաս է կազմում «Մեծ Միջին Արևելք» ծրագրի, որը սահմանների փոփոխություն է նախատեսում: Ապագան ցույց կտա` ինչ կլինի, առայժմ իշխանական փոփոխություններ են կատարվում ժողովրդավարության տարածման քողի տակ:
-Արաբական հեղափոխությունները հիմնականում ավարտվել են` ի՞նչ կար առաջ, ի՞նչ կա հիմա, որքա՞ն է ժողովրդավարությունը Եգիպտոսում, որքան` Թունիսում, ու առավել ևս Լիբիայում։
-Ես համաձայն չեմ, որ հեղափոխություններն ավարտվել են, օրինակ` Եգիպտոսում շարունակական հեղափոխության կուրսն է վերցված:
-Դա բարեփոխո՞ւմ է, թե՞ հեղափոխություն:
-Բարեփոխումները դժգոհության ալիքը մեղմացնելու համար են, բայց քանի որ հեղափոխության հեղինակները երիտասարդներն էին` լավ կրթված ու բարեկեցիկ մարդիկ, որ իրենց արժանի աշխատանք ու ինքնադրսևորման հնարավորություններ չեն գտնում, իսկ նրանք իրենց խնդիրները չեն լուծել, նոր հեղափոխությունները Եգիպտոսում չեն բացառվում: Եգիպտոսում կան շուրջ 6000 հայ, որոնք սկսում են հեռանալ: Ընդհանրապես վերջին 40 տարում Միջին Արևելքում քրիստոնեական ներկայությունը, որ դարավոր պատմություն ունի, արմատապես վերացնելու քաղաքականություն են վարում Արևմուտքն ու Իսրայելը: Բոլոր նման շարժումներից հետո առաջին հերթին իրենց վտանգված են զգում ազգային փոքրամասնությունները, այդ թվում` հայերը, և գերադասում են գաղթել: Բացի այդ, քաջալերվում է քրիստոնյաների գաղթը: Արևմտյան երկրները` Ավստրալիան, Կանադան, ԱՄՆ-ը, հեշտությամբ են մուտքի ու կեցության արտոնագրեր տալիս: Եթե վերցնենք նախկին Անտիոքի շրջանը, որի մեջ մտնում են Իրաքը, Սիրիան, Լեռնալիբանանի մի մասը, քրիստոնյաներն ուղղակի զանգվածաբար հեռանում են: Լիբանանից 300000 քրիստոնյա է գաղթել, ոչ հայ, և նրանք մեծամասնաբար Ֆրանսիայում են: Պատճառները ես չգիտեմ:
-Դիլետանտական մակարդակով մի պատճառ ակնհայտ է. քրիստոնյա Արևմուտքը նախընտրում է իր ժողովրդագրական խնդիրները լուծել քրիստոնյաների միջոցով` փայլուն ձախողվելով իր բազմամշակութային քաղաքականության մեջ:
-Թերևս, պատճառներից մեկն է, բայց ոչ հիմնականը: Բայց չէ՞ որ քրիստոնեությունը ծագել է Արևելքում: Ի՞նչ է շահում Իսրայելը, որ միշտ հակադրության մեջ է տեսնում իր գոյության իմաստը` սկսած փղշտացիներից մինչև պաղեստինցիներ: Ես վստահ եմ, որ քրիստոնյա ղպտիները հեռանալու են Եգիպտոսից, քրիստոնյաները հեռանալու են Իրաքից: Մենք շատ գործիմաց քաղաքագետներ ու պատմաբաններ ունենք, բայց նրանք շրջանցում են այս լրջագույն հարցերի քննությունը և մասնագիտական վերլուծությունը: Եթե այլ ժողովրդի վերաբերյալ Ֆրանսիայի Սենատն ընդուներ իր հայտնի որոշումները, արդեն մի քանի գիրք հրապարակի վրա կլիներ, փոխարենը նրանց հետաքրքրում են 19-րդ դարում ինչ-որ մեկի ինչ-որ տեղ ասածները... Հավանաբար, հայերս լրիվ տրվել ենք մտքի ծուլությանը:
-Արևելյան այս շարժումները ի՞նչ ներգործություն կարող են ունենալ Հայաստանի վրա և ի՞նչ հետևանքներ կունենան հայկական գաղութներում: Ընդհանրապես` ո՞րը պետք է լինի Հայաստանի քաղաքականությունը Արևելքի երկրների հետ:
-Սկսած 1992-ից` այդ քաղաքականությունը վարվում է և վարվում է հետևողականորեն` արտաքին քաղաքականության մեջ լինել ծայրահեղ զգուշավոր և դրական կերպարով ներկայանալ հարևանների հետ հարաբերություններում, առանձնապես ակտիվ լինելու հնարավորություններ մենք չունենք, բայց նորմալ հարաբերություններ պիտի պահպանենք արաբական երկրների հետ` չփոշիացնելու մեր հայրենակիցների ստեղծած բարոյական դրամագլուխը, որն օգտագործելով կարող ենք դրական մթնոլորտ ստեղծել մեզ համար` լավ իմանալով հանդերձ, որ այդ երկրների մեծ մասը իսլամական կոնֆերանսի անդամ է և մեր դեմ է քվեարկում, բայց մենք հասկանում ենք նրանց ու նրանց դիրքորոշումները: Հայաստանի Հանրապետության հիմնադիր նախագահի առաջին այցերից մեկը Սիրիա էր: Ինձ պատմել է թարգմանիչը, որ նախագահ Հաֆեզ Ասադի հետ հանդիպման ժամանակ նա ասել է. «Տղաս, իմացիր, քո երկիրն աշխարհի այս ընտանիքին է պատկանում»: Մենք հոգեբանորեն մեզ ավելի հանգիստ ենք զգում Միջին Արևելքում, աշխարհի բաժանման մեջ մեզ հարազատ շրջապատը դա է: Եվ այդ տարածքում մենք ուրույն դեր ունենք կատարելու:
-Ո՞րն է այդ դերը:
-Հավասարակշռողի ու երբեմն էլ հակակշռողի: Քաղաքակրթությունների հանդիպման վայր ենք եղել մենք միշտ և հրաշքներ ենք գործել այդ հողի վրա. հիշեք միջնադարյան մեր ճարտարապետությունը, գրականությունը, երաժշտությունը, մանրանկարչությունը: Մի ամբողջ քաղաքակրթություն առևտրային-վաճառականական, որ չենք գնահատում, որի մասին բացառիկ գրքեր գրել են օտարները, չհաշված Կլոդ Մութաֆյանին: Արդեն չեմ ասում Կիլիկյան հայկական թագավորությունը: Ինչ էլ այդ տարածքում կատարվում է, մեզ վրա ներգործություն ունենում է: Մեր ինքնությանը ստիպում են ինչ-որ բևեռից կառչած լինել, փոխանակ կատարենք մեր պատմականորեն ունեցած դերը, մենք կորցնում ենք մեր բնական դաշտը: Այս պարագայում ստիպում են Մոսկվային կապվել, շատ ավելի, քան թույլատրվում է որևէ երկրի, ի վերջո դա բերելու է մյուս բևեռի հետ հակադրության, որը ԱՄՆ-ն է: Լավ է, որ եվրոպական ուղղությունը գոնե հետևողականորեն պահպանվում է, և Հայաստանի բոլոր իշխանությունները դա հասկանում են ու անկեղծորեն այդ ուղղությունը ջանում են զարգացնել: Երկրորդ կարևոր դերը հայկական ներկայությունն է, որն արդեն մեծ չէ: 1956 թվականից, երբ արաբական աշխարհում ազգայնացման գործընթացներ սկսվեցին, հայերը հեռացան: Սուդանում մենք ընդարձակ գաղութ ունեինք. Զագազիկ, Խարթում, տպարան ունեինք, թերթեր, հիմա չգիտենք` ինչ վիճակում են մեր հայտնի երախտավորների շիրիմները: Եգիպտահայության կեսից ավելին հիմա Ավստրալիայում է, կեսն էլ` Կանադայում: Սիրիահայերն էլ հեռացան, բայց նրանք հարևան Լիբանանի պես լաստանավ ունեին, այնտեղ հանգիստ կարելի է ապրել ու աշխատել, զարգացած է բանկային համակարգը, ժողովուրդը տոլերանտ է: Հայ համայնքը Լիբանան պետության հիմնադիր համայնքներից մեկն, է և ոչ ոք չի կարող ասել` դու այստեղ ո՞վ ես: Դժբախտաբար, Լիբանանն էլ 70-ական թթ. արաբ-իսրայելական պատերազմի ամենածանր հարվածները կրեց` չլինելով պատերազմող երկիր, 21 արաբական երկրներ Լիբանանում պայքարում էին Իսրայելի դեմ: Հետևանքը եղավ բուն լիբանանցիների հեռացումը: 15-16 տարի տևած պատերազմը գաղութի մեջքը ջարդեց. եթե 56 դպրոց ունեինք, այսօր 28-ն ունենք, որոնց աշակերտների թիվն էլ հետզհետե նվազում է, 30-ից ավելի պարբերականներից հազիվ 10-11-ն է մնացել: Այդ երկրներում ավանդական կուսակցությունները հայապահպան մեծ դեր կատարեցին էքստրեմալ պայմաններում, երբ նույնիսկ եկեղեցին չէր կարողանում իր գործը անել:
-Ձեր կարծիքով` Ասադն իշխանությունը կկարողանա՞ պահպանել և, ի վերջո, ի՞նչ է լինելու Սիրիայի ճակատագիրը:
-Ասադը բավականին երկար կկարողանա պահպանել իշխանությունը: Նա ուժեղ պետական կառույցներ ունի, շատ ուժեղ է բանակը, տարածաշրջանի ամենահզոր բանակներից մեկը, իհարկե, կան դասալքումներ էլ: Սիրիայում կա ուրիշ խնդիր, որ ամենավտանգավորն է` դավանական տարբերությունները. իշխանությունը արդեն 37 տարի գտնվում է ալավի համայնքի ձեռքում, Ասադների ընտանիքը ալավիներից է, և ղեկավար դիրքերում խիստ շատ են ալավիները: Իսկ սուննիները Սիրիայում մեծամասնություն են կազմում և ստացվում է, որ պիտի հետևեն իրենց սուննիական հայրենիք Սաուդյան Արաբիային` ընդդեմ շիաների Իրանի: Ես կարծում եմ, որ քրիստոնյաների, այդ թվում` հայերի համար, դժվար վիճակ է ստեղծվելու երկրում: Տեսեք` Հոմսը հնուց ի վեր համարվում էր կիսաքրիստոնեական քաղաք, վերջին շրջանում քրիստոնեական է մնացել միայն Հալեպը, որտեղ ռազմական գործողություններ չկան: Ասադի գլխավոր նեցուկը միջին խավն է, որ հարստացել է 37 տարի և տրամաբանորեն չպիտի ըմբոստանա նրա դեմ, նաև հայերն են ազդեցիկ ու բարեկեցիկ կյանքով ապրում, ու միշտ էլ Ասադների ընտանիքը բարյացակամ է եղել հայերի նկատմամբ, որ շատ լավ համարում ունեն Սիրիայում ընդհանրապես: Բայց սանկցիաները, որ կիրառվում են, հենց այդ խավին են մղում դժգոհության, Ասադին զրկելով իր գլխավոր սոցիալական հենարանից: Սիրիայի դեմ այսօր գործում է մի չհայտարարված կոալիցիա` Թուրքիայի մասնակցությամբ, և եթե այսպես շարունակվի ու փոփոխություններ չլինեն, ի վերջո, Սիրիայում կունենանք այն, ինչ ունեցանք այլ երկրներում:
-Այս գործընթացներում ո՞րն է Թուրքիայի դերը, և ի՞նչ շահ է Թուրքիան հետապնդում:
-Թուրքիան մեծապես օգտվեց ԽՍՀՄ-ի փլուզումից, հարյուրավոր շինարարական կազմակերպություններ սկսեցին աշխատել Ռուսաստանում, արտահանման մեծ շուկա գտավ: Միջին Արևելքում Թուրքիան դիտարկվում էր որպես ԱՄՆ-ի կամակատար, ՆԱՏՕ-ի անդամ մի երկիր, որ արաբական աշխարհի թիվ 1 թշնամու` Իսրայելի դաշնակիցն էր և համակարգված աշխատում էր Վաշինգտոնի դիրիժորությամբ: Էրդողան-Գյուլ իշխանության 8 տարիներին այդ քաղաքականությունը փոխվեց, Իսրայելի հետ հարաբերությունները հետզհետե սառեցին, բացվածությունը դեպի արաբական միջավայր մեծացավ: Քաղաքական ներգործությունից բացի, արաբական աշխարհ մուտք է գործել թուրքական կապիտալը:
-Թուրքիան մո՞տ է տարածաշրջանի առաջատարի իր երազանքի կատարմանը:
-Առայժմ ոչ: Հիմա, երբ Թուրքիան գլխավոր դերակատար է դառնում Սիրիայի քայքայման, այլևս չունի այն քաղաքական ազդեցությունը, որ գոնե էլիտայի մակարդակով կարծում էր` կունենա: Նույնը Իրաքում պատահեց, որտեղ մեծաթիվ քրդեր կան: Թուրքիան նրանց հետ էլ սկզբնական շրջանում իբր միջնորդի դեր էր կատարում, հաշտեցման, հատկապես Սադամ Հուսեյնի անկումից հետո, բայց չկարողացավ դրա տակից դուրս գալ:
-Իրո՞ք Թուրքիան իր ներսում այնքան լուծել է իր պրոբլեմները, որ փորձում է արտաքին աշխարհում նման դերակատարություն ստանձնել, թե՞ փորձում է զուգակցել լուծումները:
-Պրոբլեմները նվազում են երկրի զարգացման համեմատ, իսկ Թուրքիան անընդհատ զարգանում է: Թե տարածաշրջանի հետագա ձևավորումների ժամանակ նրանք ինչ մտադրություններ ունեն, չգիտեմ, բայց բավականին երկար կարողացան պահպանել իրենց ներգրավվածությունը տարածաշրջանային հարցերում: «Հարևանների հետ 0 պրոբլեմներ» քաղաքականությունը ի վերջո ձախողվեց: Երկու տարի առաջ Թուրքիայի և Եվրամիության հարաբերություններին նվիրված մի համաժողովի մասնակցելով Ստամբուլում, որին ներկա էր նաև Դավութօղլուն, վկա եղա, թե թուրքերն ինչպես են իրենց ներկայությունը Արևելքում հրամցնում որպես անփոխարինելի և երջանկաբեր: Այդ իդիլիայի մեջ միակ դիսոնանսը ես և մի ֆրանսիացի էինք, որ երրորդ օրը գալով բացեց իրական պատկերը:
-Ի՞նչ պիտի անի այս պայմաններում Իրանը:
-Իրանը, իհարկե, ավելի կուռ կառույցներ ունի, և չես համեմատի Սիրիայի ու նույնիսկ Եգիպտոսի հետ: ՈՒնի հարստություն, ունի միջոցներ, ունի գաղափարախոսություն, որ նման հզոր, բազմազգ ու բազմադավան երկրում աշխատում է: Ստացված դասավորության մեջ Իրանը, իհարկե, արդեն կորցնում է իր ազդեցությունը Միջին Արևելքի երկրներում, Սաուդյան Արաբիան հաղթում է:
-Կարող ես ճակատամարտում պարտվել, բայց պատերազմում` հաղթել, Իրանը ո՞ր դիրքում է:
-20-րդ դարից սկսած մարդիկ սպասում էին երրորդ համաշխարհային պատերազմին, տեսաբաններ էլ կան, որ ասում են` երրորդ համաշխարհայինը վաղուց սկսվել է ու ընթանում է երկրագնդի տարբեր հատվածներում թեժ կետերի տեսքով: Պետք չէ սպասել, որ գերտերությունները միմյանց ատոմային ռումբերով հարվածեն: Դա չեն անելու` նաև իրենց շահերը պաշտպանելով:
-Քարոզչական, տեղեկատվական պատերազմները, քաղաքակրթությունների պայքարը լիովին փոխարինել են աշխարհամարտերին ու պակաս զոհեր չեն խլում:
-Այո, մեծաթիվ զոհեր են լինում ու ինչեր են պատահում տնտեսության մեջ: Հավատալո՞ւ է, որ Եվրամությունը Չինաստանից տրանշ է խնդրում և ստանում է պայմաններով:
-2012 թ. դեկտեմբերի 21-ի ուրբաթ օրն ի՞նչ եք անելու:
-Դեռ չգիտեմ, ինչո՞ւ:
-Ացտեկներն ասում են` աշխարհի վերջն է գալու:
-ՈՒրեմն աշխարհի չվերջանալու առիթով Ձեզ հրավիրում եմ ընթրիքի:
-Բայց ացտեկների շատ գուշակություններ կատարվել են արդեն` հրդեհներ, հրաբուխներ, երկրաշարժեր...
-20-րդ դարը ծայրից ծայր աղետների դար էր` քաղաքական, տնտեսական, ռազմական ու մարդկային, բայց հասանք 21-րդ դարին: Մանավանդ որ 20-րդ դարը նաև մեծագույն հայտնագործությունների ու փառահեղ ձեռքբերումների ժամանակ էր: Համոզված եմ, մեզնով մեր ժամանակները չեն ավարտվում:
Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1180

Մեկնաբանություններ